Impacts of COVID-19 on the mental health of graduate students in the health area of a university in Ceará, Brazil

Authors

  • Kelly Rose Tavares Neves UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE http://orcid.org/0000-0003-4097-7812
  • Sophia de Oliveira Martins UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE http://orcid.org/0000-0003-2368-3660
  • Karisia Caldas Tavares Centro Universitário Paraíso - UNIFAP - Rua Conceição 1228, Juazeiro do Norte - CE http://orcid.org/0000-0002-5636-006X
  • Gislei Frota Aragão UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - AV. DR. SILAS MUNGUBA, 1700 - CAMPUS DO ITAPERI FORTALEZA, CE - CEP: 60.714.903 UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE http://orcid.org/0000-0002-0689-8371

DOI:

https://doi.org/10.14450/2318-9312.v35.e1.a2023.pp52-63

Keywords:

pharmaceutical intervention, prescription, rational use of medicines, hospital

Abstract

Graduate students experience an environment of intense demands. The COVID-19 pandemic caused the suspension of face-to-face academic activities, affecting the daily lives of these people. This study aimed to analyze the impact of COVID-19 on the mental health of stricto sensu graduate students in the health area of a public university in Ceará regardind the use of antidepressant and anxiolytic drugs. This cross-sectional, descriptive study uses a remote questionnaire from August 2021 to February 2022.
Socio-demographic, clinical, medication use, and data from the “Self-Report Questionnaire” test were collected. 217 master’s and doctoral students participated in the study, most of them female (71%), between 21 and 30 years old (55.3%) and without children (76.5%). The results showed an increase in the number of graduate students with symptoms of anxiety and/or depression after the pandemic (23.4%). Among the main symptoms, there is a strong indication of mental suffering (60.4%), nervousness, tension or concern (77.9%), sadness (55.3%), difficulties in carrying out daily activities with satisfaction (55.4%), and tiredness (65%). These symptoms were most prevalent among women. Regarding medication use (anxiolytics/antidepressants), 38.2% responded positively. Of these, 40.9% increased the dosage, and 79.5% experienced adverse reactions. In this way, the COVID-19 pandemic negatively affected graduate students’ mental health, reinforcing the need for universities to develop strategies to mitigate these students’ emotional suffering.

Author Biographies

Kelly Rose Tavares Neves, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE

Graduada em Farmácia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com mestrado em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará. e doutorado em Farmacologia pela UFC. É farmacêutica concursada na UFC, Pesquisadora no Laboratório de Neurociências e Comportamento (LNC) no Departamento de Fisiologia e Farmacologia-UFC. Membro e orientadora do Estudo em Neuroinflamação e Neurotoxicologia com Foco no Transtorno do Espectro Autista (GENIT/UECE).

Sophia de Oliveira Martins, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE

Estudante de Medicina da Universidade Federal do Ceará

Karisia Caldas Tavares, Centro Universitário Paraíso - UNIFAP - Rua Conceição 1228, Juazeiro do Norte - CE

Graduada em Farmácia pela Universidade de Fortaleza (2009), especialista em Farmacologia pela Faculdade Atheneu (2010) e em Gestão da Assistência Farmacêutica, pela UFSC/UnaSUS (2015). Possui Mestrado Profissional em Saúde da Criança e do Adolescente pela UECE/URCA (2019). Servidora pública municipal de Juazeiro do Norte/CE atuando em equipes de Saúde da Família do distrito, desenvolvendo projetos na comunidade como "Menos Sal Mais Saúde", "Contraceptivos na Adolescência", "Descarte Racional de Medicamentos" entre outros, além de visitas domiciliares para acompanhamento de pacientes crônicos e a gestão dos postos de medicamentos das Unidades básicas de saúde.

Gislei Frota Aragão, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - AV. DR. SILAS MUNGUBA, 1700 - CAMPUS DO ITAPERI FORTALEZA, CE - CEP: 60.714.903 UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ - Rua Coronel Nunes de Melo, 1000. Bairro: Rodolfo Teófilo. Campus Porangabuçu.Fortaleza - CE

Professor (PhD) Adjunto do Curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Coordenador das Disciplinas de Mecanismo de Agressão e Defesa e de Farmacologia/UECE. Coordenador do Grupo de Estudo em Neuroinflamação e Neurotoxicologia com foco no Transtorno do Espectro Autista (GENIT/UECE) e pesquisador colaborador no Laboratório de Fisio-farmacologia da inflamação (LAFFIN/UECE). Coordenador do Laboratório de Exames Laboratoriais e Toxicológicos do Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento de Medicamentos (NPDM/UFC). Colaborador nos Programas de pós-graduação em Ciências Fisiológicas (UECE) de Medicina Translacional (UFC) e nos Mestrado profissionais de Farmacologia Clínica (UFC) e no Mestrado em Transplantes (UECE). Atua desenvolvendo projetos na área de neurofarmacologia, neurotoxicologia, neuroinflamação e farmacovigilância.

Published

2023-04-24

How to Cite

Neves, K. R. T., Martins, S. de O., Tavares, K. C., & Aragão, G. F. (2023). Impacts of COVID-19 on the mental health of graduate students in the health area of a university in Ceará, Brazil. Infarma - Pharmaceutical Sciences, 35(1), 52–63. https://doi.org/10.14450/2318-9312.v35.e1.a2023.pp52-63

Issue

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Original article