PHARMACEUTICAL CARE IN THE EDUCATION OF PATIENTS USING MEDICAL DEVICES

Authors

  • Maria Aparecida Nicoletti Universidade de São Paulo - Faculdade de Ciências Farmacêuticas Avenida Professor Lineu Prestes, 580 - Departamento de Farmácia CEP 05508-900 São Paulo - Capital http://orcid.org/0000-0002-9164-7111
  • Jacqueline Maria Ferraz Tsubak Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo. Avenida Professor Lineu Prestes 580 - Departamento de Farmácia. CEP 05508-900 São Paulo - Capital

DOI:

https://doi.org/10.14450/2318-9312.v32.e3.a2020.pp204-222

Keywords:

Pharmaceutical Care, medical devices, health education, insulin pen device, inhalation drug delivery devices, colostomy irrigation systems.

Abstract

The practice of incorrect techniques regarding “assistive technologies” can lead to severe complications for the patient, such as severe under or overdose events (related, respectively, to possible lack of eff ectiveness or response exacerbation). At the time of dispensing such products, the pharmacist can contribute to the improvement of patient experience and Health Education. The objective of this study is to analyze the current scenario of the use of medical devices by the patients themselves, focusing on the implications of their incorrect performance, and to highlight the pharmacist’s opportunity to teach correct use techniques. Considering the expressiveness of the diseases to which they are associated, the following  devices were chosen: insulin injection pens, dry powder inhalation devices, and medication nebulization devices; and colostomy irrigation systems. A narrative bibliographic review of the last 20 years of articles published in English, Portuguese and Spanish, consulted in SciELO, PubMed, Web of Science and Science Direct databases, as well as magazines/newspapers, websites from national and international institutions, was performed respecting the limit of approximately 2-4 publications per theme. The selected articles demonstrated the implications of the misuse of these devices and discussed the impact of interventions carried out by health care professionals, especially pharmacists, in the education of users of such products, with the improvement of life quality. It was possible to understand the importance of Health Education and to verify the opportunity of the pharmacist in establishing educational plans in this scenario. 

Author Biographies

Maria Aparecida Nicoletti, Universidade de São Paulo - Faculdade de Ciências Farmacêuticas Avenida Professor Lineu Prestes, 580 - Departamento de Farmácia CEP 05508-900 São Paulo - Capital

Curriculo disponível na Plataforma Lattes no endereço:http://lattes.cnpq.br/2546384557637638possui graduação em Curso de Farmácia e Bioquímica pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas - UNESP - campus Araraquara (1980), mestrado em Curso de Pós-Graduação em Fármaco e Medicamentos pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo (1994) e doutorado em Curso de Pós-Graduação em Fármaco e Medicamentos pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo (1999). Tem experiência na área de Farmácia, com ênfase em desenvolvimento e produção de medicamentos e cosméticos, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento de produto, controle de qualidade, estabilidade, farmacotécnica e atenção farmacêutica. Atualmente ministra as Disciplinas de Farmacotécnica e Tecnologia Farmacêutica e de Cosméticos aos alunos de graduação do Curso de Farmácia da Universidade Guarulhos (UnG).  É Farmacêutica Responsável da Farmácia Escola do Departamento de Farmácia da Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de são Paulo.

Jacqueline Maria Ferraz Tsubak, Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo. Avenida Professor Lineu Prestes 580 - Departamento de Farmácia. CEP 05508-900 São Paulo - Capital

Lattes ID:

http://lattes.cnpq.br/6535583893515668 

 

 

Published

2020-09-28

How to Cite

Nicoletti, M. A., & Ferraz Tsubak, J. M. (2020). PHARMACEUTICAL CARE IN THE EDUCATION OF PATIENTS USING MEDICAL DEVICES. Infarma - Pharmaceutical Sciences, 32(3), 204–222. https://doi.org/10.14450/2318-9312.v32.e3.a2020.pp204-222

Issue

Section

Review Article